Wat leerlingen vragen tijdens een schoolbezoek 1


‘Mevrouw! Word je nou heel rijk van dat schrijven?’

Wanneer ik een klas bezoek, ziet de opzet er meestal hetzelfde uit. Ik houd een praatje met een plaatje en aan het eind zorg ik altijd dat er nog ruimte is voor de leerlingen om te vragen wat ze willen. Het ligt heel erg aan de dynamiek van de klas of leerlingen makkelijk hun vraag durven te stellen. Blijft het oorverdovend stil (#akward), dan geef ik ze vaak een voorzetje dat ik op ALLES een antwoord geef. Dus, ja. Ook op hoeveel ik verdien (lange antwoord: een ingewikkelde rekensom met procenten van bruto boekprijzen. Korte antwoord: don’t quit your day job yet!)

Wat leerlingen me dan daarnaast nog vragen? Hieronder een greep uit de leukste vragen van de afgelopen tijd.

– Ben je opgelucht als je een boek klaar hebt?
Ja. Maar ook leeg, trots, doelloos (vooral de dag erna. Help! Ik heb niets meer om te denken!) en het gevoel van een bittersweet goodbye.

– Voel je jezelf meer schrijver of journalist?
Ligt er aan wanneer je me spreekt. Heb ik die hele dag aan mijn manuscript gezeten, dan voel ik mezelf een schrijver die daarnaast journalistieke klussen doet. Maar spreek je me in een deadlineweek, dan zal ik zeggen dat ik een journalist ben die in haar vrije uren aan een boek werkt.

– Zou je stoppen met schrijven als je miljonair was?
Nee. Geld is nooit een drijfveer geweest om te gaan schrijven. Dus ook als ik me nooit meer zorgen zou hoeven te maken over geld, zou ik blijven schrijven. Maar in dat geval vanuit mijn eigen kasteel, haha.

– Lijk je op je hoofdpersonen?
Elke hoofdpersoon – van Maud tot Jasmijn – heeft wel iets van mij mee. Ik denk dat het haast niet anders kan. Als je een jaar lang met een hoofdpersoon doorbrengt, ontsnapt er altijd wel een of twee zinnetjes uit haar mond die jezelf ook had kunnen zeggen.

En tot slot, misschien wel één van de mooiste van de laatste tijd:
– Hoe heeft de geboorte van je kind je schrijven beïnvloed?
Vooral in praktische zin zijn er wat dingen veranderd sinds de komst van ons zoontje Stijn. Waar ik voorheen alle luxe had om te schrijven wanneer ik wilde, ben ik nu gebonden aan dagen waarop ik oppas heb. Inspiratie of niet: dan moet het gewoon gebeuren. Het was even zoeken naar de juiste vorm (fulltime werken in parttime uren proppen is niet effectief, heb ik gemerkt), maar ik denk dat ik het onderhand gevonden heb.


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Wat leerlingen vragen tijdens een schoolbezoek

  • Camille Willaert

    Liefste Daniëlle,
    Ik heb je boek: “Wat als…” gelezen en doe er mijn boekbespreking over.
    Zou u mij enkele tips willen geven? En misschien een paar weetjes over u?

    Groetjes

    Camille Willaert (11jaar)