Lezingen & workshops


Wat leuk dat je overweegt om mij uit te nodigen op jullie school! Ik sta ontzettend graag voor de klas om over mijn boeken en mijn werk als schrijver te vertellen.

Mijn bezoek past precies in een lesuur, of dat nu 45 of 60 minuten is 🙂

Ik houd een zogeheten boekproeverij: aan de hand van vijf van mijn eigen boeken, laat ik leerlingen ontdekken welk genre bij ze past. Ik heb in heel uiteenlopende genres geschreven: van feelgood tot jeugdhorror. Mijn ervaring is dat elke leerling ontdekt dat er wél een boek bij hem/haar past.

Ik vertel per boek iets over de inhoud, waar ik de inspiratie voor het boek vandaan haalde en lees een kort fragment voor. Leerlingen kunnen op een formulier – dit neem ik mee – bijhouden wat ze van het boek vinden. Ook is alle ruimte voor leerlingen om vragen te stellen.

Aan het eind van het lesuur weten leerlingen precies naar welk boek hun voorkeur uitgaan. Elke leerling krijgt een hand-out met drie boekentips mee in hun genre. Deze tips zijn recente boeken van andere Nederlandse schrijvers en geschikt voor de leeslijst.

Of uw klas nu een vmbo-basis tot of een vwo-klas is: mijn boeken zijn geschikt voor elk niveau.  De boekproeverij is ook heel goed als leesbevordering voor leerlingen die geen boek van mij gelezen hebben.

Ik sta het liefst voor enkele klassen en bezoek maximaal vier klassen op een dag.

Voor tarieven kun je contact opnemen met de Schrijverscentrale.nl
Telefoon: 020 – 820 26 55
E-mail: jeugd@deschrijverscentrale.nl
Website: www.deschrijverscentrale.nl

Workshops

Workshop – Een spannend verhaal schrijven

Hoe schrijf je nu een spannend verhaal? Leerlingen gaan aan de hand van drie onderdelen een spannend verhaal verzinnen. Ze krijgen een korte uitleg over de drie P’s: Personage, Probleem en Plot. Voor elk onderdeel krijgen ze ruimschoots de tijd deze uit te werken.

De laatste vijftien minuten zijn bedoeld om de eerste zinnen op papier te krijgen. Het doel is om het eind van de les 150 tot 200 woorden op papier te hebben. Mijn ervaring is dat dit in elke klas lukt.

Deze workshop kan individueel of in tweetallen worden gevolgd.

Workshop – Een eigen cover maken

Wat maakt een cover nou tot een goede cover? Waarom pak je het ene boek wel op in de bibliotheek en laat je het andere links liggen? Ligt het aan de afbeelding? Titel, lettertype, kleurgebruik? Ik laat aan de hand van veel praktijkvoorbeelden zien waarom we juist díe ene cover mooi vinden.

Daarna mogen de leerlingen op basis van een titel en achterflaptekst de cover maken voor mijn nieuwe boek. Aan het eind gaan we deze klassikaal behandelen (geen wedstrijdelement).

Deze workshop wordt individueel gevolgd.

Elke workshop  kan in een lesuur worden gevolgd en ik verzorg de materialen.