Lezingen & workshops


Wat leuk dat je overweegt om mij uit te nodigen op jullie school!

Ik sta ontzettend graag voor de klas om over mijn boeken en mijn werk als schrijver te vertellen. Mijn bezoek past precies in een lesuur, of dat nu 45 of 60 minuten is 🙂

Ik houd een zogeheten Boekproeverij met de leerlingen. Want houden ze van een licht tussendoortje of zijn ze toch een liefhebber van zware kost? Met de Boekproeverij krijgen leerlingen vier spannende smaken voorgeschoteld. Welk boek smaakt naar meer?

Ik vertel per boek waar het over gaat, waar ik de inspiratie vandaan haalde en lees een kort fragment voor. Dit is een afwisselend programma, inclusief een zoekopdracht en het laten zien van YouTube-fragmenten.

Leerlingen kunnen op het meegebrachte formulier bijhouden wat ze van het boek vinden. Ook is alle ruimte voor leerlingen om tussendoor vragen te stellen.

Aan het eind van het lesuur weten leerlingen precies naar welk boek hun voorkeur uitgaat. En om ze niet met lege handen te laten gaan, krijgen ze een doorleeslijst mee met drie boekentips in hun favoriete genre. Deze tips zijn recente boeken van andere Nederlandse schrijvers en geschikt voor de leeslijst.

Wat staat er op het menu?

Een drama (De laatste uren van Josephine Donkers)

Een thriller (Zes Seconden)

Een dystopie (De executie)

Een horror (Clownsnacht)

Wie kan er aanschuiven?  

De Boekproeverij is vooral bedoeld voor onderbouwleerlingen die nog zoekende zijn naar hun favoriete genre. Het niveau van de klas maakt niet uit: de Boekproeverij is geschikt van vmbo tot vwo.

Met hoeveel mensen kan ik reserveren?

Om het interactief te houden, raad ik enkele klassen (< 35) aan.

Kan ik reserveren?

Leuk! Mail naar jeugd@schrijverscentrale.nl of bel 020 – 820 26 55. Vraag naar Boekproeverij.

Workshops

Workshop – Een spannend verhaal schrijven

Hoe schrijf je nu een spannend verhaal? Leerlingen gaan aan de hand van drie onderdelen een spannend verhaal verzinnen. Ze krijgen een korte uitleg over de drie P’s: Personage, Probleem en Plot. Voor elk onderdeel krijgen ze ruimschoots de tijd deze uit te werken.

De laatste vijftien minuten zijn bedoeld om de eerste zinnen op papier te krijgen. Het doel is om het eind van de les 150 tot 200 woorden op papier te hebben. Mijn ervaring is dat dit in elke klas lukt.

Deze workshop kan individueel of in tweetallen worden gevolgd.

Workshop – Een eigen cover maken

Wat maakt een cover nou tot een goede cover? Waarom pak je het ene boek wel op in de bibliotheek en laat je het andere links liggen? Ligt het aan de afbeelding? Titel, lettertype, kleurgebruik? Ik laat aan de hand van veel praktijkvoorbeelden zien waarom we juist díe ene cover mooi vinden.

Daarna mogen de leerlingen op basis van een titel en achterflaptekst de cover maken voor mijn nieuwe boek. Aan het eind gaan we deze klassikaal behandelen (geen wedstrijdelement).

Deze workshop wordt individueel gevolgd.

Elke workshop  kan in een lesuur worden gevolgd en ik verzorg de materialen.

Voor tarieven kun je contact opnemen met Schrijverscentrale. Mail naar jeugd@schrijverscentrale.nl of bel 020 – 820 26 55.

Foto: Barbara Trienen