Je artikel aan een tijdschrift verkopen


Blog010111

Je hebt een idee dat zeker de cover van Cosmo/Glamour/Grazia-waardig is. Maar hoe verkoop je nu dat briljante idee aan een tijdschrift? Ik geef je tips!

1. Zorg voor een goed idee
Om die open deur maar meteen even heel dicht te slaan: zorg dat je een goed idee hebt. Als je vaker een tijdschrift oppakt, dan weet je dat bepaalde onderwerpen altijd terugkomen. In de meeste tijdschriften voor meisjes en vrouwen vind je de pijlers liefde (van tinderdaten tot vreemdgaan), psyche (stressvrij leven, heftige verhalen) gezondheid (van moeiteloos afvallen tot een nieuwe work-outrage) en entertainment (films/muziek/celebs) terug. Beauty en fashion laat ik bij deze even buiten beschouwing, omdat dat een heel andere tak van sport is en daar gespecialiseerde journalisten voor zijn. De truc voor een goed idee is om een origineel ‘haakje’ te vinden waaraan het onderwerp wordt opgehangen. Wat een burn-out is weten de meeste mensen ondertussen wel, maar hoe zit met een bore-out? Bovenstaand artikel over meten met twee maten verkocht ik aan Cosmopolitan, omdat ik merkte dat ik de laatste tijd veel aardiger voor vriendinnen dan voor mezelf was.

2. Schrijf een kort voorstel
Een chef merkte ooit eens op dat een goed voorstel binnen één zin verkocht kan worden. Haar codewoord: kort. Volgens haar maakte de meeste freelancers de fout hun mail te beginnen met een ellenlange opsomlijst van dingen die ze al gedaan hebben, om vervolgens met een te vaag idee te komen (‘iets over liefdesverdriet past heel goed bij jullie blad.’). Ik neem die tip nog steeds ter harte. Wanneer ik een mail opstel naar een redactie die ik niet ken, vermeld ik kort voor welke bladen ik op dat moment schrijf en stel ik in hoogtuit twee zinnen mijn idee voor.

3. Vermeld de vorm en het geschatte woordenaantal
Wanneer ik een idee voor een artikel heb, weet ik negen van de tien keer ook in welke vorm ik het wil gieten. Het maakt het voor redacteur meteen concreet om te weten dat het artikel fullquote en 1200 woorden gaat worden. Denk daar dus van te voren over na. Bestaat je artikel uit allemaal losse kaders of wordt het een lopend verhaal met één kader? Kun je beeld bij dit verhaal krijgen of moet de redactie voor stockbeeld zorgen?

4. Stuur je mail gericht
Zoek uit wie het voor het zeggen heeft. Bij de meeste bladen is dat de hoofdredacteur of de chef redactie. Ik stuur meestal mijn voorstellen naar de chef redactie, omdat die al een voorselectie maakt en goede ideeën meeneemt naar de hoofdredacteur. Richt je mail ook aan diegene persoonlijk (Hoi Marije/Janny/Rachel) in plaats van het naar het algemene redactieadres te sturen. Soms moet je even goed googlen om achter zijn/haar emailadres te komen, maar hé, je bent niet voor niets journalist!

5. Houd vol
Dat idee over een bore-out (opgebrand door verveling op je werk) waar ik het zojuist over had? Ja, ik heb het nog steeds niet kunnen slijten aan een blad. Maar de aanhouder wint, dus gooi ik zo af en toe weer eens een balletje op tijdens een brainstormsessie.

Ze reageren niet

Zit je dan. Heb je alle tips toegepast en wat volgt is radiostilte. Was je idee dan toch niet zo goed? Wanneer ik een week na het versturen van mailtje nog niets heb gehoord, stuur ik nog een reminder. Het kan heel goed dat het namelijk geen onwil is, maar het gewoon retedruk is op de redactie. Je mail staat misschien geparkeerd in een map ‘NOGTERUGMAILENSUPERGOEDIDEE’, maar het is er in de hectiek van de deadlines niet van gekomen. Kan gebeuren. Hoor ik na die reminder nog niets, dan neem ik mijn verlies. Want eerlijk: dan vinden ze mijn briljante idee niet briljant genoeg. Jammer, maar dat betekent niet dat je hetzelfde idee niet bij een ander blad kan voorleggen. (Extra tip: klik niet blindelings op ‘doorsturen’. Het staat gewoon behoorlijk knullig als er bij Grazia een mail binnenkomt dat een goed idee voor Glamour hebt).

Wat levert dat op?

Aaaah, de doekoes. De meeste (publieks)tijdschriften waarvoor ik werk, hebben een vaste fee voor artikelen. Voor een artikel rond de 1000 woorden, kun je 300 factureren.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *